petek, 12. februar 2010

Razbijanje trgovin v Beltincih

Zjutraj, dne 4. novembra 1918, sem prišel domov. Zgodaj popoldne je prišel iz Beltinec fantič, ki ga je poslal tamkajšnji župan s prošnjo, naj nemudoma pridem v Beltince, kjer ljudje razbijajo trgovine, da napravim mir in red.

V Beltincih so bile takrat tri židovske trgovine. Imeli so jih: Ignac Kaufmann, Henrik Kaufmann in Leopold Špiegler. Jožef Weiss je svojo trgovino in parni mlin malo pred temi dogodki prodal Petru Ostrcu, trgovcu iz Škofje Loke. Židje so bili silno bogati in oholi ljudje. Kristjani smo jim bili goies, manjvredni ljudje. Ob neki priložnosti, ko sem bil med vojno na dopustu, sem sam bil priča dogodku, ko je Ignac Kaufmann skočil na prodajno mizo in se šopiril: "Jaz sem faš Bog, či zaklenem skladišče, boste jedli neslano, jedli v temi in jedli surovo." Njemu je bila izročena oskrba prebivalstva s tobakom, soljo, žveplenkami, sladkorjem in petrolejem. Ker je teh artiklov zelo primanjkovalo, so jih prodajali samo bogatim ljudem za visoke cene in delali pri tem mastne dobičke. Ljudje jih niso marali. Ko je pomanjkanje doseglo vrhunec, so ljudje vdrli v trgovine in si to blago sami jemali. Židje so že v jutranjih urah zbežali.

Ko sem prišel v Beltince, je bila trgovina Ignaca Kaufmanna že vsa raznesena. Iz trgovine njegovega brata Henrika so nesli že zadnje blago. Špieglerju so odnesli malo blaga, ker je trgoval le s tekstilom.

Medtem me je prosila trgovska pomočnica Petra Ostrca, naj očuvam njihovo trgovino, da je ne razbijejo.

Ko se je skupina kakih tridesetih žensk bližala Ostrčevi trgovini, sem stopil na gornjo stopnico pred vrata. Skupino je vodil Štefan Krapec, sin najmočnejšega kmeta iz Ižakovec. Z dvigom roke sem jih ustavil. Krapec je zakričal:
"Kaj, ti braniš Žide?" Dvignil je sekiro, s katero je sekal vrata.
"Ne, ta trgovina ni židovska, ker jo je Weiss pred enim tednom prodal Minki Ostrčevi, ki je bila več let trgovska pomočnica pri njem. Ti veš, da sem že šesto leto vojak in sem od začetka vojne pa do včeraj bil na bojišču, ti si bil pa doma. Ker imate mlatilnico, si z njo mlatil pridelke. Ali bi si upal dvigniti sekiro na bojevnika, ki je sto in stokrat gledal smrti v obraz?" Sekiro je spustil.

Vir: Ivan Jerič: Moji spomini. Zavod sv. Miklavža v Murski Soboti, 2000

Ni komentarjev:

Objavite komentar